Beleid op het vlak van gegevensverwerking en -bescherming
Departement Mobiliteit en Openbare Werken en Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Mobiliteit respecteren uw rechten bij de verwerking van uw persoonsgegevens. In deze verklaring vindt u hoe we uw persoonsgegevens verzamelen, verwerken en gebruiken. Deze privacyverklaring geeft het beleid aan op het vlak van gegevensverwerking en -bescherming bij het Onderzoek Verplaatsingsgedrag van:
Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Koning Albert II – laan 20, 1000 Brussel
En
Gewestelijke Overheidsdienst Brussel – Brussel Mobiliteit
Sint-Lazarusplein 2, 1035 Brussel
Wie verwerkt uw persoonsgegevens?
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en Gewestelijke Overheidsdienst Brussel – Brussel Mobiliteit verwerken uw persoonsgegevens gezamenlijk. In deze privacyverklaring gebruiken we het persoonlijk voornaamwoord 'we' om te verwijzen naar de beide organisaties.
We zijn verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens die in deze verklaring worden omschreven en toegelicht. We verwerken alleen persoonsgegevens en we laten alleen persoonsgegevens verwerken als dat noodzakelijk is om de taken die ons zijn toebedeeld, te kunnen verrichten. We verwerken de gegevens altijd in overeenstemming met de bepalingen van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG), en met de bepalingen van de federale, Vlaamse en Brusselse regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.
Als u algemene vragen hebt over de manier waarop we uw persoonsgegevens verwerken of vragen over de gezamenlijke verwerkingsovereenkomst, kunt u contact opnemen met de functionaris voor gegevensbescherming (FG, of DPO in het Engels) van Departement Mobiliteit en Openbare Werken door het vragenformulier in te vullen op https://mow-contact.be/ of met de functionaris voor gegevensbescherming van Gewestelijke Overheidsdienst Brussel – Brussel Mobiliteit door een mail te sturen naar dpoatgob.brussels. U kunt ook terecht bij de FG’s met opmerkingen en suggesties en om uw rechten uit te oefenen.
Wanneer en welke persoonsgegevens verwerken we?
We verzamelen en verwerken uw persoonsgegevens in het kader van het Onderzoek Verplaatsingsgedrag.
Om u uit te nodigen voor het onderzoek worden uw naam, leeftijd, geslacht en woonplaats verkregen uit het Rijksregister en verwerkt door het onderzoeksbureau Ipsos. Wanneer u deelneemt aan het onderzoek worden de gegevens die u invult in de vragenlijst via de website gebruikt voor statistisch onderzoek om de evoluties in het verplaatsingsgedrag met betrekking tot het Vlaams Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te meten, als input voor verkeersmodellen en voor beleidsmatige doeleinden van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en Gewestelijke Overheidsdienst Brussel – Brussel Mobiliteit.
We verzamelen uw persoonsgegevens (naam, contactgegevens en vraag) ook indien u contact met ons opneemt in het kader van uw deelname aan het onderzoek of een algemene vraag aan ons stelt. De door u ingevulde gegevens kunnen mogelijks ook gevoelige gegevens (AVG Art.9 en 10) bevatten.
Via onze website verwerken we bepaalde persoonsgegevens via cookies. Meer informatie hierover vindt u in ons cookiebeleid.
Hoe verzamelen we uw persoonsgegevens?
We gebruiken twee manieren om uw persoonsgegevens te verkrijgen. Enerzijds beschikken wij over een machtiging van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken om Rijksregistergegevens te ontvangen (Beslissing nr 075-2022). Op deze Rijksregistergegevens wordt een willekeurige steekproeftrekking in de bevolking uitgevoerd ten gevolge waarvan u uitgenodigd wordt voor deelname aan het Onderzoek Verplaatsingsgedrag. Op de pagina Overzicht van de machtigingen voor het verkrijgen van persoonsgegevens vindt u deze machtiging.
Daarnaast vragen wij gegevens rechtstreeks met uw toestemming bij u op via vragenlijsten of via de website dat wordt uitgevoerd door het onderzoeksbureau IPSOS.
Waarom en op welke wijze verwerken we uw persoonsgegevens?
De gegevens die u zelf meedeelt worden gebruikt voor statistisch onderzoek om de evoluties in het verplaatsingsgedrag te meten, als input voor verkeersmodellen en voor beleidsmatige doeleinden van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en Gewestelijke Overheidsdienst Brussel – Brussel Mobiliteit.
We voeren alleen analyses uit op het niveau van Vlaanderen, de Vlaamse vervoerregio’s en op het niveau van Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de macrozones van het Brusselse verplaatsingsmodel, de gemeenten en de postcodes: de gegevens die u invult worden na controle op gepseudonimiseerde wijze verwerkt, waardoor de vertrouwelijkheid in elk stadium gewaarborgd wordt. We benadrukken dat het invullen van de bevraging op geen enkele manier gevolgen voor uw persoon zal meebrengen.
Wat zijn de grondslagen voor de verwerking van uw persoonsgegevens?
De steekproeftrekking en analyse van de gegevens gebeuren op basis van een taak van algemeen belang. De rechtsgronden van deze taak van algemeen belang zijn:
- Voor de Vlaamse Overheid kadert dit onderzoek binnen het opmaken van een regionaal mobiliteitsplan (cf. artikel 12 van het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid en cf. art. 11 §3, 1° van hetzelfde decreet).
- Voor Gewestelijke Overheidsdienst Brussel – Brussel Mobiliteit kadert dit onderzoek binnen de evaluatie van de mobiliteitssituatie zoals bepaald in artikel 13 van de ordonnantie 26 juli 2013 “tot vaststelling van een kader inzake mobiliteitsplanning en tot wijziging van sommige bepalingen die een impact hebben op het vlak van mobiliteit”.
Het verzamelen van de gegevens via de interviewers of online gebeurt op basis van uw toestemming.
Hoelang bewaren we uw persoonsgegevens?
De gegevens die wij verkrijgen van het Rijksregister worden op het einde van de enquêteringsperiode bij alle partijen gewist.
De contactgegevens die wij van u verkrijgen worden ook op het einde van de enquêteringsperiode gewist.
De door u meegedeelde en gepseudonimiseerde gegevens worden door ons in elk geval na 50 jaar gewist.
Delen we uw persoonsgegevens mee aan anderen?
Uw persoonsgegevens die tijdens het onderzoek verzameld worden, worden hoofdzakelijk intern verwerkt door onze medewerkers. Voor bepaalde diensten doen wij echter beroep op andere verwerkers. Voor het onderzoek werken we samen met
- de Vlaamse Statistische Autoriteit
- een gespecialiseerd veldwerkbureau voor het drukwerk, de zendingen en het verzamelen van de gegevens online
- een gespecialiseerde instantie in de analyse van de verzamelde gegevens.
Deze partners zijn gebonden aan een verwerkersovereenkomst en zullen alle persoonsgegevens uiterlijk op het einde van de enquêteringsperiode vernietigen.
We bezorgen uw gegevens aan die verwerkers, zodat ze de dienst in kwestie kunnen verlenen. We oefenen daar op elk moment controle uit. Uw persoonsgegevens worden door die verwerkers na afloop van hun opdracht gewist.
U kan het overzicht van de verwerkers aanvragen.
De gepseudonimiseerde gegevens kunnen gedeeld worden met andere partijen, mits deze doorgifte verenigbaar is met de oorspronkelijke doeleinden van dit onderzoek en enkel de gegevens die noodzakelijk zijn om hun opdracht te kunnen realiseren.
Worden uw persoonsgegevens doorgegeven buiten de Europese Unie?
We geven uw persoonsgegevens in principe niet door aan landen buiten de Europese Unie of internationale organisaties. Dat zijn landen of organisaties die gevestigd zijn buiten het grondgebied van de Europese Economische Ruimte (Europese Unie + IJsland, Noorwegen en Liechtenstein). We doen dat uitzonderlijk wel als we gebruik maken van een cloudserviceprovider. In dat geval nemen we alle mogelijke maatregelen om ervoor te zorgen dat uw persoonsgegevens worden beschermd zoals bepaald in de Europese, federale, Vlaamse en Brusselse regelgeving.
U kunt de gegevens die we over u verwerken, altijd inkijken en, indien nodig, laten verbeteren of aanvullen. U kunt ook beroep doen op uw recht op gegevenswissing. Hierbij dienen wel steeds het doeleinde, de rechtsgrond en de redelijkheid van het verzoek in acht genomen te worden. In bepaalde gevallen kunt u verzoeken de verwerking van uw persoonsgegevens te beperken. U beschikt over een recht van bezwaar tegen de verwerking van uw persoonsgegevens. U heeft het recht gegevens in gestructureerde, gangbare en machineleesbare vorm te verkrijgen en/of waar mogelijk aan een andere verwerkingsverantwoordelijke over te dragen.
Als inwoner van Vlaanderen kunt u daarvoor contact opnemen met de functionaris voor gegevensbescherming van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken via https://mow-contact.be/. We vragen dan een bewijs van uw identiteit zodat uw gegevens niet worden meegedeeld aan iemand die er geen recht op heeft.
Als inwoner van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunt u uw rechten uitoefenen door het formulier in te vullen, beschikbaar op https://mijn-avg-rechten.overheidsdienst.brussels/, door te klikken op de link “RECHTEN VAN DE BETROKKENEN” onderaan de pagina.
Indien u het niet eens bent met de manier waarop we uw gegevens verwerken kunt u ook steeds een klacht indienen bij de bevoegde toezichthoudende autoriteit.
Voor Vlaanderen:
Vlaamse Toezichtcommissie
Koning Albert II laan 15
1210 Brussel
https://overheid.vlaanderen.be/klachtenprocedure-vtc
Voor Vlaanderen en Brussel:
Gegevensbeschermingsautoriteit
Drukpersstraat 35
1000 Brussel
https://gegevensbeschermingsautoriteit.be
Hoe worden uw persoonsgegevens beveiligd?
We zorgen ervoor dat contracten met verwerkers worden afgesloten waarbij de verwerker gedwongen wordt om zich te houden aan de regels van de AVG in de vorm van een verwerkersovereenkomst. Personeel wordt op geregelde tijdstippen opgeleid in verschillende domeinen van informatieveiligheid en omgang met vertrouwelijke gegevens. Verder beschikken we over een informatieveiligheidsbeleid alsook een informatieveiligheidsplan dat jaarlijks wordt herzien.
De gegevens worden in een beveiligde omgeving bewaard, met beperkte toegang. Alleen de personen die toegang nodig hebben in het kader van hun functie zullen toegang krijgen tot het bestand. Een inventaris van IT materiaal (software, hardware) en gebruiker wordt bijgehouden.
De gegevens op de media worden beveiligd overeenkomstig de gevoeligheid van de gegevens.
Versleuteling van laptops en communicatiekanalen wordt voorzien. Er wordt gebruik gemaakt van firewalls, antivirus- en antimalwaresoftware. Er wordt een back-up- en recoverysysteem voorzien op servers (datacenter).
Er is een beveiligde toegang tot de gebouwen. Er is een beheer en opvolging van veiligheidsincidenten via centrale helpdesk.