Het Onderzoek Verplaatsingsgedrag
Het Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG) is een wetenschappelijk onderzoek dat al sinds 1994 in Vlaanderen loopt en wordt gevoerd in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
Dit jaar wordt het onderzoek voor het eerst samen met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest uitgevoerd.
Het doel is te weten te komen hoe Vlamingen en Brusselaars zich verplaatsen door verspreid over een volledig jaar willekeurig geselecteerde Vlamingen en Brusselaars te bevragen over hun verplaatsingen. Het onderzoek is een belangrijke bron van informatie voor regionale én lokale beleidsbeslissingen.
Denk hierbij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid, het openbaar vervoer, het milieu en het bestrijden van de files.
U werd samen met meer dan 35.000 Vlamingen en Brusselaars geselecteerd voor dit onderzoek op een geheel willekeurige basis. We trokken een representatieve steekproef van personen vanaf 6 jaar uit het rijksregister, dit is de overheidsdatabank waarin alle in België wettelijk verblijvende personen opgenomen zijn.
Wij vragen u om twee vragenlijsten in te vullen en gedurende één dag (24 uur) uw verplaatsingen bij te houden in een verplaatsingsboekje. De twee vragenlijsten gaan over het mobiliteitsgedrag van uw gezin (gezinsvragenlijst) en over uw eigen mobiliteitsgedrag (personenvragenlijst).
Uw medewerking is belangrijk
Deelnemen aan het Onderzoek Verplaatsingsgedrag is niet verplicht, maar hoe meer deelnemers we hebben, hoe beter de resultaten overeenkomen met de realiteit. Dit is belangrijk voor de overheid zodat ze een mobiliteitsbeleid kan voeren dat rekening houdt met alle inwoners.
Zelfs wanneer u weinig of geen verplaatsingen maakt, is het belangrijk dat u deelneemt aan dit onderzoek. Alleen zo kunnen de overheden een correct beeld vormen over het verplaatsingsgedrag van Vlamingen en Brusselaars.
Een enquêteur komt bij u langs, maar u kan nu al aan de slag
U kan nu al aan de slag:
U heeft een officiële uitnodigingsbrief gekregen met een unieke code. We vragen u alvast om online in te loggen met uw unieke code en de twee vragenlijsten in te vullen: de personenvragenlijst en de gezinsvragenlijst. Dit neemt ongeveer 20 minuten in beslag.
De vragen in de gezinsvragenlijst zijn vragen over de mobiliteitssituatie van uw hele gezin. Voor het beantwoorden van de gezinsvragenlijst is het dus nodig de hulp in te roepen van het gezinshoofd of de partner van het gezinshoofd (mocht u dit zelf niet zijn)
Een enquêteur komt bij u langs:
De enquêteur kan zich altijd legitimeren via een badge. Als de enquêteur aan de deur komt op een moment dat u niet thuis bent, zal hij/zij nog een paar keer langskomen, zowel tijdens de week als in het weekend, telkens op verschillende tijdstippen, om u zo toch te kunnen spreken.
De enquêteur zal u de personenvragenlijst en de gezinsvragenlijst afnemen (tenzij u de vragen reeds online ingevuld heeft). De enquêteur zal u uitleggen hoe u het verplaatsingsboekje best invult.
De enquêteur kan indien u dat wenst uw contactgegevens (telefoonnummer, e-mail) noteren voor de verdere opvolging van het onderzoek.
Daarna houdt u gedurende één dag uw verplaatsingen bij
Wij vragen u om gedurende één dag in het verplaatsingsboekje al uw verplaatsingen zo nauwkeurig mogelijk bij te houden. De enquêteur zal u meedelen op welke dag u het boekje kan invullen. Wij bieden u daarbij twee mogelijkheden aan: een online verplaatsingsboekje of een papieren verplaatsingsboekje.
Als u kiest om op papier uw verplaatsingen bij te houden, zal de enquêteur een tweede bezoek met u inplannen bij u thuis. Dit gebeurt 1 tot 3 dagen nadat u uw verplaatsingsboekje heeft ingevuld. De enquêteur overloopt dan samen met u al uw verplaatsingen en past aan waar dit nodig is. De enquêteur zal het papieren verplaatsingsboekje ook terug meenemen.
Als u kiest om online uw verplaatsingen bij te houden, kunt u kiezen of de enquêteur u telefonisch contacteert of de enquêteur u een tweede bezoek brengt en dit binnen de 1 tot 3 dagen nadat u uw verplaatsingsboekje heeft ingevuld. De enquêteur overloopt dan samen met u telefonisch of bij u thuis al uw verplaatsingen en past aan waar dit nodig is.
Dit laatste contact is nodig om ervoor te zorgen dat de gegevens die we van u verkrijgen zo correct mogelijk zijn. Zo willen we vermijden dat u bijvoorbeeld een verplaatsing over het hoofd zag (bijvoorbeeld wanneer u vergeten bent aan te geven dat u terug naar huis bent gegaan op het einde van de dag) of dat u bijvoorbeeld één verplaatsing noteert (ik reed van mijn thuisadres naar mijn werk), maar in feite twee verplaatsingen deed (Ik vertrok thuis en stopte aan een tankstation, en reed daarna verder naar mijn werk).
Ook nu is het belangrijk om verplaatsingsgegevens te verzamelen
De coronacrisis heeft een invloed op veel aspecten uit ons leven, waaronder onze mobiliteit. Het is duidelijk dat de mobiliteit van de Vlamingen en de Brusselaars veranderd is.
Betrouwbare cijfers over hoe de mobiliteit in Vlaanderen en Brussel er nu uitziet, zijn daarom in deze bijzondere tijden erg belangrijk. Juist nu hebben regionale en lokale overheden, wetenschappers, bedrijven en burgers er behoefte aan om deze evoluties te kunnen opvolgen, meten en evalueren. Zo kunnen we de juiste (beleids-)beslissingen nemen én de mobiliteit van de toekomst vormgeven.
Wij gaan daarom door met gegevens verzamelen over de mobiliteit van de Vlaming en de Brusselaar, ook via enquêteurs die aan de deur komen. Wij nemen daarbij maatregelen om het bezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen.
Wij nemen maatregelen om het bezoek van de enquêteur veilig te laten verlopen
De enquêteur zal de volgende coronamaatregelen respecteren om het bezoek veilig te laten verlopen:
- hij/zij komt alleen bij u langs als hij/zij zelf de afgelopen 14 dagen geen klachten heeft gehad als hoesten, verkoudheid, koorts of benauwdheid;
- hij/zij zal enkel een bezoek uitvoeren als uzelf of uw familieleden geen Corona-klachten hebben;
- hij/zij draagt ;
- hij/zij houdt voldoende afstand;
- hij/zij desinfecteert zijn/haar handen en tablet voor én na elk bezoek;
- Samen met u bepaalt hij/zij op welke manier het bezoek op de meest veilige manier kan plaatsvinden (bijvoorbeeld buiten als het mooi weer is of in een goed verluchte ruimte binnenshuis).
Dit onderzoek gebruikt uw persoonsgegevens om u per brief te contacteren. Dat gebeurt volgens de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ook gekend als General Data Protection Regulation (GDPR).
Uw persoonsgegevens hebben we verkregen via het Rijksregister. Ze worden na afname van de bevraging gewist en niet mee opgenomen in analysebestanden die geanalyseerd worden in het kader van beleidsvoorbereidend en -evaluerend onderzoek.
De gegevens die u invult in de vragenlijsten worden strikt vertrouwelijk behandeld en in het kader van dit onderzoek verwerkt door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (Vlaamse overheid) en Brussel Mobiliteit (overheid Brussels Hoofdstedelijk Gewest).
Wenst u meer info over het beleid inzake gegevensverwerking? Surf dan naar volgende website:
mobility.ipsos.be/privacy.